love of my life

love of my life

Tuesday, January 22, 2013

homemade creampuff

Hari ini aku just nak story al kisah creampuff aku. Mulut ni teringin nak mkn dessert manis-manis gitu so aku pon search la dalam internet sekali terpandangkan creampuff. Nyum nyum mudah je rupanya buat creampuff ni dan x mengeluarkan belanja yang banyak. Aku pon terus berlari ke dapur tgk bahan-bahan nak buat creampuff. YES! kesemua bahan diperlukan ada. Apalagi aku pon mulakan misi menge'puff' hehehe. Dan ini la hasilnya..Ok la kan utk percubaan yg pertama..huu


My Homemade Creampuff
Bahan puff

150 gram tepung gandum
100 gram margerine/butter
90 ml air 
secubit garam
3 biji telur gred A ( suhu bilik)

Bahan Inti kastard

400 ml susu cair/ susu segar (atau 200 ml susu cair + 200ml whipping cream)
5 sudu besar gula
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu kecil esen vanilla

Topping

Gulu ising - secukupnya (aku guna gula biasa yg di'blender'kan je)


Cara membuat puff
1. Panaskan margerine/ butter, secubit garam dan air smpai mendidih.
2. Sambil itu panaskan oven 150 C dan sediakan lengat yg disapukan dgn  sedikit majerine.
3. Bila dah mendidih margarine tadi,  masukkan tepung dan kacau laju-laju sampai ia x melekat pd periuk.
    kemudian tutup api.
4. Masukkan doh yg dimasak td ke dalam mangkuk kemudian putar guna mixer smpai ia jadi suam.
5. Masukkan esen vanilla kemudian matikan mixer.
6. Masukkan telur satu persatu sambil kacau telur tersebut dgn spatula atau garfu. kacau sampai ia lembut 
   dan sebati.
7. Masukkan adunan tadi ke dalam piping beg. Dan pipe ke atas lengat td, buat bentuk seakan-akan bentuk   
    cengkerang siput. size depends la mcm aku suka yg bite size kecil molek gitu.
8. Bakarkan pada 180 C (bergantung pd jenis oven jg) selama 25 minit hingga ia masak kekuningan.


Cara menbuat inti kastard

1. Satukan kesemua bahan dan masak atas api yg sederhana sehingga pekat.
2. Masukkan dalam piping beg. (guna pipe muncung halus depan)
3. Pipe ke dalam puff tadi. (atau belahkan puff tapi jgn sampai terputus pastu pipe di tengah-tengah puff tu.
4. Last sekali taburkan dengan gula icing.


Selamat mencuba :)


No comments:

Post a Comment